Torstein og Øystein på guttetur

Startet fredag mot københavn, kulig opptil 15ms rett i mot seilte i 24 timer og ved svenskekysten i høyde med Lesø så hadde vi seilt 195mil, det er faktisk bare rundt 110mil til Lesø, stiv kulig i mot gjennom natten og mye motstrøm samt en melding om storm noen dager senere fikk oss til å forandre planer og heller gå mot Læsø.
Utseilt distanse ved ankomst vesterby havn på Læsø var et stykke over 200mil så det var mye strøm og kryss nedover.
På Læsø var det stille og rolig, oss og noen tyske og få andre båter i havnen.
Dagen etter seilte vi mot Skagen.
http://www.tranoy.net/stavanger/weather/beauforts.htm
Vi la oss ved dusj/havnekontorbygningen i Skagen med baug inn først, men mandag så begynte vi å lure på om vi skulle ta og seile til Sverige Tirsdagen til tross for stormvarsel, i en løye så snudde vi båten med baug ut for å kunne komme ut av havnen uskadet til tross for været, vi forhalte oss i le bak bygningen med dusjene og Tirsdag morgen besluttet vi å gå mot lysekil.
Vi hadde 17ms inne ved brygga i skagen og det gikk helt fint men det økte fort på med en gang vi slapp fortøyningene, vi brukte radaren for å følge med på bygene underveis, vinden var oppe i full storm (24,5ms) på det meste under overfarten så vi også noen ms mer, bølgehøyde var stor men ikke noe problem.
Så nærmet vi oss lysekil og det ble grunnere og vi fikk kjenning med «monsterbølger» inntil da hadde vi sett opp mot 15,6knop på loggen.
Farten økte betydelig innover og jeg vil anslå den til opp mot 25knop i de verste surfene, båten begynte å bli vanskelig å styre.
Vi hadde en broach lenger ute men kom greit gjennom den, tipper vi var nede 80grader på den og det var vel egentlig et forvarsel på hva som ventet oss lenger inn.

Ca en mil utenfor lykta hatten i hatterennan så kommer bølgen vi aldri glemmer, jeg så den kom og vi holdt oss fast, det smalt voldsomt da toppen av den brøt og smalt inn i hekken på oss, det neste jeg husker er at jeg nesten ikke ser båten, alt er hvitt skum og vi faller i en voldsom akselerasjon, ned mot bunnen av bølgen.
Nå gikk det veldig fort og det neste som skjer er at båten ligger nede med siden til bølgene med mast under vann, jeg tipper 100-120grader, jeg er under vann og puster inn saltvann, Øystein er oppå meg og har heldigvis hodet over vann, han ser ikke meg men blir lettet når jeg åpenbarer meg sekunder senere.
Så kommer båten opp igjen og vi gjennoptar seilasen innover, det går heftig unna men vi klarer å unngå flere knockdowns.

I ettertid så tror jeg et eller annet som bremset litt ut akter kunne gjort at vi unngikk dette.
Men det beste hadde nok vært å gjøre som alle de andre denne dagen, nemlig å bli liggende i havn og vente til stormen var over.

Vi kom trygt i havn i Lysekil til tross for at det der inne blåste ca 20ms, etter 2 netter der så seilte vi opp til kostersundet der det meste var stengt og veldig få båter. Det var generelt få båter ute denne uken, dagen vi seilte over skagerrak så så vi kun 1-2båer og det var av typen tankskip osv. Colorline og andre lå i havn pågrunn av stormen. Fredag ettermiddag etter på timen 7dager var vi tilbake i hjemmehavnen i styrtregn.
Av skader så var det kun rot nede i båten og en revne i sprayhood (søm som revnet ved et vindu og er reparert og nær usynlig nå).

I ettertid så er det på tide å summere opp hva som kunne vært gjort annerledes osv, drivanker bak eller en skikkelig trosse kunne vært brukt for å bremse, vi kunnet sluppet ut olje på vannet fra en hullete kanne for å forhindre bryting av bølger (har hørt om dette trikset), båten vi har er en flatbunnet typisk middelhavsbåt med finnekjøl og ror, hadde vi hatt en typisk blue water sailer med dypere skrog litt lengre kjøl osv så hadde antageligvis ikke farten kommet opp så voldsomt og vi hadde muligens unngått denne smellen, i tillegg ville vi nok opplevd mer retningsstabilitet.
Den viktigste lærdommen er å forbli i havn ved slike værmeldinger, er man ute på dypt vann som i i atlanteren så må man ta det som kommer men jeg kan forestille meg at det er lengre mellom bølgene der og dermed ikke slike problemer som dette.

3 kommentarer om “Torstein og Øystein på guttetur

  1. Da har du fått den erfaringen også.
    Godt det gikk greit.,
    Loggen var nok i fri luft, og spant vilt.
    Tipper at du neste gang tenker deg om 2 ganger før du tar avgårde i slikt vær.
    Vi gikk over med Fjordline catten på onsdag kveld, og jeg var sikker på at bilen hadde bulk i taket, sånn heiv catten på seg med bølgene rett in på siden i starten.
    Men den var like hel.
    Det var 20 s/m vind og god sjø.

  2. Trist hendelse i stavanger i går.
    Så vi bør tenke oss om 2 ganger før vi drar ut i styggværet, og bruke korte sikkerhets-stropper som gjør at vi forblir i cocpit og ikke kan komme ut av den.

    Vi forsetter vår tur ca 21 Juni. og da med nye stropper ombord,
    Geir ove

  3. Ja det var fælt det der, vi har ihvertfall innsett at sikkerhetslinene er viktigere enn vestene.
    Kanskje vi ses i Danmark i slutten av Juli

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: