Almerimar-Torrevieja-Calpe-Ibiza-Mallorca

Nå er det en god stund siden vi har oppdatert med nye steder, det betyr ikke at vi ikke har beveget oss, fra benalmadena seilte vi til Almerimar, deretter opp til Torrevieja der vi feiret st.hans sammen med en haug Nordmenn, deretter gikk turen til Calpe som er en møkkahavn, 55euro for å skvise seg inn i en trang havn der marinamannskapet snakker like lite Engelsk som jeg snakker Spansk.
Dette er Costa del sol og Costa blanca, ergo ikke noe å skrive hjem om, torrevieja var en ok havn, knallvarmt og S/Y Amalie dukket også opp, vi lå det flere dager og deltok på st.hansfeiring med elendig pizza som nok stammet fra kartong, skikkelig charteropplevelse men greit å ha vært med på.
Rebecca hadde bursdag der så vi fikk oss en aften i byen der vi spiste et skikkelig godt tapasmåltid og koste oss. Var også med på et marked som strekte seg over flere kvartaler der de solgte alt mulig slags juggel men også endel fine ting meget rimelig.
Fra Calpe gikk vi ut på havet og siktet på Ibiza, nå er det slik at på balearene (ibiza,formentera,mallorca,menorca) så er havneprisene astronomiske og dermed er det ikke noe vi vil benytte oss av i stor grad da vi har et budsjett å følge så da er det å finne ankringsplasser.
Planen var å ligge inne i selve Ibiza by og ankre rett ved byen, det gikk ikke, der var det bygd betongbrygger og sto ankring forbudskilt, vi gikk inn i en marina der som skal være den billigste og fylte diesel og benyttet samtidig sjansen til å spørre om prisen.
Tør ikke å engang nevne hva det kostet men vi kastet loss og gikk ut og la oss i bukten øst for byen, det er i jolleavstand til sentrum, en helt grei ankringsbukt men veldig mye svell, midt på natten så begynte naboboåten å sette lyskaster på båten vår så jeg våknet og tenkte HVA NÅ ?
Men han gjorde det med alle båtene i 200meters nærhet hvert 3-5minutt i et par timer, aner ikke hva det var men kanskje det var angst for å bli truffet av andre båter………amatør….. det var minst 150fot mellom båtene i følge radaren og med 2ms vind så er det pianopiano.
Når idioten var ferdig med å lyse i 3tiden om natten så begynte det å bli svell i bukten, det bølget så man måtte ligge som en sjøstjerne i sengen for å ikke velte veggimellom. Klokken 04+ så var det jolletur for å hente ungdommene som hadde vært på Armin Van buren party (kanskje ikke korrekt skrevet).
Påfølgende dag (i går) så gikk vi 10-12mil øst til enden av Ibiza og fant en bitteliten øy der (isla tagomago) der la vi oss på svai og badet og koste oss, fantastisk fint sted som egner seg for snorkling og solslikking. Vannet nærmer seg 30grader så det er helt perfekt å bade nå.
I morges så tok vi fatt på veien over til Mallorca, vi valgte stedet Andtratx som i følge mediterranean almanac skal være av de 2 billigste på mallorca, vi hadde lyst å ligge i havn siden det er siste natten med Tor-Erik og Rebecca ombord, jaja 84Euro svir men det er basseng, internett, vann,elektrisitet og dusjer inkludert. Vaskemaskin ryktes å koste rundt 10euro pr vaskemaskin, det er utpressing så husets frue er skeptisk, så da blir det å vrenge underbuksene og holde ut til Menorca antageligvis. Velvel.

Tor-Erik og Rebecca tar hotell siste natten sin så de fordufter i morgen og planen videre da er å ankre i det fri et par steder på mallorca før vi stikker til Menorca der vi vet om et par gode ankringsplasser så der blir vi nok å ligg et par krimbøkers tid før vi reiser videre, hvor det blir er usikkert. Nord mot spania/frankrike fastland eller øst mot Italia. Tiden vil vise

Torstein

Ut fra Calpe

Vi var nok engang heldige og fikk delfinbesøk, nå mellom fastlandet og balearene.

Bryggene som er bygd i Ibiza havn der det var ankring før

Inn mot Andratx mallorca

3 kommentarer om “Almerimar-Torrevieja-Calpe-Ibiza-Mallorca

1. Ennå ei helg med regndans her i «syd». Det er til og med utstedt flomvarsel !!!

Håper AIS’en fungerer !! 🙂

2. Mens Thorstein må slite med vrengte underbukser, fyrer vi på peisen for å holde varmen. Det er jo tross alt bare 29. juni.

Dag (som håper Rolf snart slutter å danse regndans)