Atlanteren

Da har vi kommet fram til St.Lucia i Karibien etter 19dager og noen timers seilas fra Mogan på Gran Canaria.
Denne kryssingen av atlanteren har vært noe som har vært planlagt i ca 15år så det er jo noe vi har sett fram til og hatt vår oppfatning av, vi har lest blogger og vi har snakket med venner som har seilt dette strekket før, og gjennomgangstemaet har vært at det er den fineste delen med hele karibienreisen, det er en knalltur. Vi så da for oss at det skulle være litt rulling kombinert med lange dager med solkrembehov, og at når vi kom til siste 1/3del av turen så skulle vi få en og annen «squall»(regnbyger som kommer og også har en kraftig vindøkning).
Vi fikk en ok tur men slik ble ikke vår tur !

Vaktsystem ombord i enzo:
4-4 system der vi tok 4timer på hvert lag døgnet rundt hele veien.
Torstein
Øystein/Sindre
Jane/Anette

Vi kom oss avgårde fra Mogan 2dager etter planlagt start, vi utsatte pågrunn av et lavtrykk som kom inn og skapte mye bølger og motvind, Tirsdag 27 november så satte vi ut i solskinn og vindstille, det ble 3timer for motor før vi fant vinden og da kom den aktenfra, noe som jo er veldig fint.
Vindstyrken første døgn lå på 13-17ms og til tider så klarte ikke autopiloten å styre båten da den gikk inn i små broacher når vi fikk brytende bølger inn bakfra så da ble det endel håndstyring. dag2 så roet dette seg noe, mener det lå på 10-14ms den dagen, fortsatt sol.
Vi begynte å komme i kontakt med andre båter på VHf og overhørte iløpet av første uken snakk om folk som hadde knekt storseilbom,spinnakerbommer,kicker,revnede seil osv.
Dag3 så begynte squallene å komme og de hadde vi til tider så tett at det var snakk om halvtimer mellom hver gang de traff oss, slik fortsatte det til 5dager før mål, da roet vinden seg ørlite og la seg på 7-10ms, vi fikk opp farten litt og hadde rekorder som sol uforstyrret av skyer mer enn 4timer på en dag, solkremen kom fram og stemningen steg.

Vi var altså framme søndag kveld, Torsdag ettermiddag så døde vinden helt, vi så ikke mer enn 2-4ms hele veien derfra og fram til mål. Da hadde vi også i squaller vært innom motvind rett på nesa 17-19ms i piskende vannrett regn så det var faktisk kjærkomment med vindstille og motorkjøring. Vi hadde 420liter diesel og med et forbruk på 2liter i timen så bestemte vi oss for at vi ikke gadd å ligge å drive i 2knop men heller bare ville kjøre på. Disse siste dagene ble da de beste på hele turen, vi ble truffet av max 5-10squaller på 3dager og de var heller ikke sterke i vindstyrke så det var bare fint selv om de nå kunne komme forfra med motvind som følge.

Da vi kom fram til St.Lucia så fikk jeg beskjed på havnekontoret at det var fullt og umulig med havneplass, jeg ga meg ikke og endret til kortere opphold og sa jeg kunne flytte på kort varsel og dama bak disken ringte og ringte til kollegene ute på bryggene og diskuterte, he reeeeeealey want a berth, could we, yes its me again ang the Enzo boat……bla bla… og jadda til slutt så fant hun en plass til oss ved en brygge som vel ikke er beste brygga i havnen men vi er ikke kravstore etter nesten 3uker på havet, vi har vann,strøm,wifi og en brygge og det er topp. Alternativet er å ligge på svai ute i bukten, det er nok ikke så ille det heller men bryggeplass var førstevalget.

Tusen takk til alle som har sendt SMSer til iridiumen mens vi har vært på havet.

Bilder fra turen kommer

15 kommentarer om “Atlanteren

  1. Gratulerer så mye !!! Skulle gjerne vært på Vest-India nå. Jeg var på St. Lucia i 1966 med M/S Bergensfjord. Lykke til videre

  2. Gratulerer igjen.
    Fantastisk kjekt å på nytt kunne lese innlegg fra dere. Det høres ut som om det overhodet ikke har vært noen silkeseilas hele tiden nei.
    Ser frem til å få se bilder fra kryssingen.
    Dere er gode. Kos dere nå i paraplydrinkenes hjemland i lang tid.
    Hils alle ombord.

  3. Vel seilt, skipper. Gratulerer med overfarten. Nå fortjener dere en, eller kanskje to drinker. Fin lesing som alltid, Torstein. Gi alle ombord en klem fra oss i snøføyka.

  4. Gratulerer så mye med overfarten. Så fint å høre når drømmer blir til virkelighet. Kos dere i varmen.

    Geir

  5. Gratulerer. Er imponert!! Høres ut som en tøff overfart. God tur videre 🙂

    Vidar

    1. Fint å se at også du følger oss på ferden, det er hyggelig.
      Tøft og tøft, det var vel ikke så tøft akkurat men litt mindre sol og kos enn vi hadde sett for oss da vi startet.

  6. Gratulerer med vel overstått kryssing til deg og mannskapet Torstein !
    Vil tro dette ga en opplevelse for livet. Ser av innlegget at dere har hatt til dels uggent vær med dårlig sikt og noen squalls som kommer overrasjende fort. Jeg var på Jamaica for en del år siden og husker godt hvor fort disse til dels kraftige, men korte bygene kommer. Dette er selvfølgelig forskjellig avhengig av årstiden og jeg får ett inntrykk av at dere slapp å «bli overfalt» av de heftigste.
    Lykke til videre og kos dere nå som tilgangen på litt komfort er der. Nå er dere i paradis, men vi andre måker snø !

    Trond

  7. Gratulerer med vel gjennomført seilas! Som motorbåteier (Saga27) er en slik tur umulig for meg, og jeg misunner dere. Da jeg var 25 år fikk jeg og min daværende kone tilbud om å bli med på jordomseiling med en kollega av henne. Men jeg hadde nettopp fått ny og spennende jobb i NRK, så vi avslo. Og jeg angrer den dag i dag! De som ble med var ute i drøyt to år på drømmeturen. Jeg har fulgt med dere hele turen over. Men hva er planene videre?

    Hilsen Lars H.
    motorbåten Trudelutt

    1. Hei
      Vi skal nå seile i grenadinene en måneds tid og så er det oppover mot martinique,guadeloupe,antigua,st.martin,BVI og etter det tilbake til europa og hjem neste sommer

  8. gratulere med vel gjennomført seilas!
    gikk dere langt nord, siden det ble så mye vind ?
    Julehilsen fra lano2

    1. Hei Rolf.
      Vi gikk en relativt direkte rute, vi hadde ikke så voldsomt med vind om det har blitt oppfattet slik, men det var mye byger,regn og til tider litt mer vind enn forventet.
      Vi tenkte 7-12ms, sol boklesing bading fisking osv men det ble fullt regntøy,ull under på natten søkkvåte klær osv store deler av de første par ukene
      Planen var å gå 240gr ned til 20N 30W vi gikk ikke nedefor 20N før på ca 35W så det ble noe nordligere rute men det var vind nok til å gå så direkte. Hadde vi ikke spart så herrens på utstyret så hadde vi nok vært framme en dag før også.

      Prøvde å sende deg en mail på mailen du brukte på innlegget her men den kom i retur, kan du Rolf sende meg en mail på torstein ætt firmaetmitt dott no

  9. Gratulerer med overfarten! Vi har fulgt dere på turen, og er imponert! God jul og god tur videre!
    Astrid og Petter Olav

  10. Da har dere 4 mnd med sol og rolige dager før avreise hjemover. Blir det Caledonien på returen eller opp kanalen. ?
    Well done. og god mule og et nytt seilår.
    Geir ove

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: