Vi selger langturbåten vår

Men ikke riktig enda !

Vi er nå i april 2023 og våre planer er å krysse atlanteren tilbake til europa og inn i Middelhavet, der tenker vi å være et par sesonger til vi seiler hjem høsten 2024, eller vi selge båten og reiser hjem med tog eller noe.

Saken er den at når vi kommer hjem så skal Aurora selges og vi skal kjøpe en mindre båt som passer inn i båtplassen vi har tilgang på der vi har adresse. For alt vi vet så kan vi være interessert i innbyttehandel.

Etter nyttår 2024 vil båten legges ut i markedet for salg med overtagelse enten i middelhavet, på vei oppover eller når vi kommer hjem. Utstyr som følger med avhenger av hvor båten bytter eier.

Her kan du få deg en båt som faktisk er komplett utstyrt for seilas til Karibien og videre om ønskelig og om du kjøper i f.eks Middelhavet eller overtar i la oss si Cascais/Lisboa så slipper du den psykiske terroren det er å seile stykket fra Brest og ned dit med tanke på alle angrepene, skadene på båter og de som har gått ned disse årene siden Spekkhoggerne begynte å angripe båter i 2020.

Ved kjøp i middelhavet så vil den inneholde de essensielle tingene for å seile jorden rundt.

Det er mange båter som annonseres som langturklare, lantur-utrustet osv og det er de sikkert, vi har vært på langtur før og har gjort oss opp noen meninger om hva som er viktig å ha i en langturbåt for å gjøre livet komfortabelt og så rimelig som mulig.

For det første så trenger du nok strøm for å slippe å lade med motor eller generator, du trenger tilgang på vann for å slippe å hele tiden lete opp neste sted å fylle vann på (drikkevann på flaske og fylling av vann fra Marinaer koster begge penger) og en annen ting folk gjerne glemmer er klesvask, for eksempel her vi ligger nå koster det 200.- for en vaskemaskin på nærmeste vaskeri. Vi har vaskemaskin ombord, vi har også 3000W inverter integrert slik at vi har 230V i stikkontaktene i hele båten til enhver tid, dette gjør at vi også slipper å jakte gass og landstrøm da vi som oftest koker på indusjonsplate istedet for gass.

Lurer du på hvordan denne båten ser ut, ta en tur på youtube og sjekk ut episoden vi la ut i Rotterdam, da hadde vi en liten tur rundt i båten. Bilder av båten kommer selvsagt når vi nærmer oss salgsdato og annonsering men kan også sendes på forespørsel.

Beneteau Oceanis clipper 46 Aurora er utrustet for langtur og har følgende spesifikasjoner.

  • Rullegenua i cruisinglaminat fra Gran seil
  • Indre (solent rig) forstag med fokk på stagkroker, dette er et knallseil vi bruker mye.
  • Tradisjonelt spilet storseil med 3 rev i cruisinglaminat fra Gran seil
  • 2 stk spribommer, den ene på masten og en i backup (du vil absolutt ikke sitte uten spribom midt på havet med 2000mil til land og vind i ryggen.)
  • Elvstrøm genaker på rulle med skjøter, fantastisk seil som er lett å håndtere med få hender.
  • Spade-anker med 100m 10mm kjetting (kappet til ca 80meter med resten i backup i båten og skjøteledd).
  • Targabøyle med 660W solceller koblet opp mot 2 Victron smart MPPT regulatorer
  • Daviter for Highfield UL290 RIB med 10hk 2-taktmotor og Haswing elektrisk-motor
  • 6manns offshore redningsflåte kjøpt ny sommeren 2022, neste service på denne skal være sommeren 2025.
  • Raymarine 12tom touch skjerm-plotter, tridata, vind, quantum-radar og nyere hydraulisk autopilot, med ny hydraulisk Lecomb drivenhet i 2022 + en ekstra drivenhet som backup (brukt men hatt service på og testet).
  • Yanmar 75hk dieselmotor med foldepropell, servet med ny olje og filtre jevnlig, byttet eksosalbue i 2022.
  • Vaskemaskin veggmontert
  • Bimini er også montert på båten nå og hjemme i Norge ligger det syrefaste bøyler og copitkalesje for nordiske forhold som var ny i 2020
  • Sprayhood var ny i 2020
  • Bensinggregat på ca 1000W
  • 20liters Dieselkanner.
  • Schenker Smart 30 watermaker
  • Induksjonstopp i tillegg til 4bluss gasskomfyr
  • VHF Icom og Class-B AIS Raymarine 700 AIS
  • 560ah Lifepo4 med 2 separate BMSer + 280ah AGM på forbruk + 3 batterier til Ankervinsj og start.
  • Victron multiplus 3000W inverter/lader med Victron BMV-712 BT kontroll
  • IridiumGO sattelittkom for værmeldinger og kommunikasjon på havet
  • Nødpeilesender godkjent helt til januar 2032.
  • Grabbag og diverse annet sikkerhetsutstyr
  • Fortress FX-16
  • FX-55 anker kliss nytt i pakke til eventuell Orkanankring.
  • Jordan series drogue, dette er ekstremt viktig sikkerhetsutstyr om du skulle ende opp i ekstremvær, vi har også forsterket innfestingen avkryssholtene på hekken for å kunne bruke denne riggen, også kalt seilbåtenes airbag. http://www.oceanbrake.com
  • Utførlig utvalg av reservedeler og verktøy, vi snakker alt fra ekstra dynamo, ekstra BMS til Lifepo4 batteriene, reimer, filtre, impeller, vinkelsliper, poleringsmaskin, multiverktøy alt oppladbart og verktøyskrin for verktøy, elektrisk, småreservedeler som sjakler, skruer med mer

Kan du tenke deg å overta vår båt om våren i middelhavet vår/sommer eller hjemme i Norge august/september 2024 så er det bare å ta kontakt. Husk på at på kjøpet om du kjøper i middelhavet så sparer du deg for rundt 700mil ekstremsport (å seile i ORCAS territoriet fra Brest til du forlater fastlandseuropa rundt Lisboa for å seile mot Madeira / kanari om du skal ta en rundt til Karibien og hjem igjen.

Kontakt oss på janetorstein (æ) gmail.com eller gå til http://www.pixlight.no og trykk kontakt der så snakkes vi om du er interessert i å kjøpe med eller uten innbytte. Pris har vi ikke tenkt ut 100% enda men 1850 000.- er muligens et tall vi kan leve med.

Her er annonsen fra da vi kjøpte båten, en hel del er oppgradert i forhold til hva som står der, sånn som lader og batterier er oppgradert til Lifepo4/Victron Multipluss 120/3000 med mer.

Reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: