Båt

Sykdommen det er å bytte båt slo til igjen vinteren 2021 så da gikk det som det måtte, vi skulle aldri ha en ordinær hvit båt ala Beneteau igjen, vi skulle ha katamaran så da endte vi jo opp med å nettopp kjøpe en Beneteau Oceanis 46 som vanlig.

Aurora

Aurora er utrustet for langtur og har følgende spesifikasjoner.

  • Rullegenua i cruisinglaminat fra Gran seil
  • Tradisjonelt spilet storseil med 3 rev i cruisinglaminat fra Gran seil
  • Elvstrøm genaker på rulle
  • Indre «solent-rig» forstag med seil på stagkroker
  • Spade-anker med 100m 10mm kjetting
  • Targabøyle med 660W solceller koblet opp mot Victron smart MPPT regulatorer
  • Daviter for Highfield UL290 RIB med 10hk 2-taktmotor og Haswing elektrisk-motor
  • 6manns offshore redningsflåte
  • Raymarine, plotter, tridata,vind, radar og nyere hydraulisk autopilot
  • Yanmar 75hk dieselmotor med foldepropell
  • Vaskemaskin veggmontert
  • Schenker Smart 30 watermaker
  • Induksjonstopp i tillegg til 4bluss gasskomfyr
  • VHF og Class-B AIS
  • 560ah Lifepo4 + 280ah AGM på forbruk + 3 batterier til Ankervinsj og start.
  • Victron multiplus 3000W inverter/lader med Victron BMV-712 BT kontroll
  • IridiumGO sattelittkom for værmeldinger og kommunikasjon på havet
  • Garmin Inreach Mini satcom og nød
  • Nødpeilesender
  • Grabbag og diverse annet sikkerhetsutstyr
  • Fortress FX-16 og FX-55 ankre.

………………….

Tidligere båter 

Fantasi 37

Fantasi 37 fra 1978, Fantasi begynte å produsere 37foteren i 1974 og de ble produsert fram til 1997, på de årene ble det kun produsert i overkant av 80 båter. Byggingen ble gjort hos Fantasi yachts – Jacobssons båtbyggeri AB i Källviken på vestkysten av Sverige.

Vår båt Alma Carolina har følgende historie:

Fantasi 37 nr 15 av 85 totalt.

Den første eieren var en mann ved navn Franke som døpte båten til Frankelina, han bestilte den med unik utførelse, blant annet den lave faste sprayhooden med med doble metallbøyler, en kasse på akterdekket for å oppbevare anker og tau i samt at skottet mot sittebrønnen heller litt, det gjør at det er lettere å komme til den indre akterkøyen.

Eier #2 var Lindskog i Karlstad som døpte henne til Sjöjungfrun og seilte henne på Vänern i mange år.

Eier #3 Var Thomas og Gunilla som har seilt henne på vestkysten, Danmark, Tyskland og på Østkysten. Navnet Alma Carolina kommer etter Gunillas morfarfars riggede livbåt som han seilte i Oxelösunds skjærgårde rundt forrige århundreskifte.

Vi er eier #4 og har bestemt oss for å beholde navnet Alma Carolina, vi synes navnet kler denne gamle ærverdige damen godt.

Dette er altså en gammel båt, det som gjerne koster litt å oppgradere er seil, rigg, motor, elektronikk og teakdekk. På denne båten er det meste tatt, det kom inn ny fresh moderne motor D2-55 i 2011, ny full garmin instrumentering inkl radar og plotter samt kart worldwide i 2014 samt ny VHF.

Ettermontert Selden opplegg for rullestorseil og satt på Vertech rullestor med stående spiler, kryssfokk og lettvindsgenua på hvert sitt forstag av nyere dato er også på plass. Det er nyere Andersen 52 vinsjer, baugpropell, ny komfyr, ny toalett, tanker er av nyere dato, Victron batteriovervåking med nye batterier og listen fortsetter.

Vi har kastet ut Wallasvarmeren og satt inn en Autotherm 4kw varmer for å få skikkelig varmemuligheter nå som vi bår i båten.

Batteriladeren som sto i har også røket ut og blitt erstattet av en Victron kombi på 1200w/50a, vi har også byttet litt lampetter, gjort om på litt ledningsnett. Satt inn landstrømsentral på 16a da den installerte var 10a og dermed for liten i forhold til dagens tilgang på strøm på brygger.

www.pixlight.no

Forrige 2 båter………………………

.

.

S/Y Enzo er en Beneteau Oceanis 43

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Litt info om utstyr fra annonsen da vi kjøpte den påsken 2010.

Seilbåten har 3 store doble kabiner og en stor romslig salong. 2 bad, det ene med dusj kabinett, det andre med dusj vegg. God lagringsplass.
Stor sprayhood og cocpittelt m syrefestede bøyler og beslag – samt bimini (soltak). Grå farge

Teak i cocpit
Teak på cocpitbord m/avtagbar bordlampe.Hvitt PVC varetrekk for bord
Foldbart og svingbart bord i salong
Indirekte belysning i salong
Radio/CD/MP3/ spiller m høytalere ute og inne
19” LCD tv med integrert DVD spiller og antenne i mastetopp
Riks TV er installert
Ray54 VHF med DSC signaler og antenne i mastetopp
Eberspracher D5 diesel varmeapparat med 3 uttak
Spinakkeutrustning med spinnakerbom ( eks. seil )
140 Amh ekstra forbrukerbatteri
Skinntrukket rustfri griperekke v aktre toalettdør og innv. ved luke
To toaletter hvor det aktre har dusjkabinett og det fremre har system for avstengbar dusj
2 bluss kokeapparat m grill ( standard uten grill )
Speil på fremre skott i forkabin
Ribbe-underlag under madrass i forkabin
Baugpropell
Eletrisk ankerwinch foran
Septiktank med mulighet for tømming over og under dekk på aktre toalett
Varmt og kaldt trykkvann
Dusj på akterdekk
Stor kjøleboks med fyser

SEIL:
Elvstrømseil
Storseil med lacybag og genua på rulle.

RAYMARINE INSTRUMENTER
ST60 Tridata + ST60 wind m tilhørende givere
C80 farge multifunksjonsskjerm m/ kartleser og GPS sensor på svingbar konsoll
ST6002+ autopilot m/ hydraulisk linær drivenhet

2 x 2 brannslukkingsapparater
Flaggstang m Norsk flagg
Flaggliner
Windex i mastetopp

Utstyr montert av oss selv:

Mastervolt chargemaster 12/50-3steg

Mastervolt Mass GI skilletrafo 16A

Leoch AGM batterier 560ah (20t) ca 800ah 100t ifølge min beregning.

Victron batterimonitor

Raymarine radar på radarmast babord akter

Masteradjust programvare linket opp mot mastervolt produktene

Byttet anker til delta 20kg

Transas class B AIS transponder

Etter dette er det enda kommet på endel sikkerhetsutstyr som flåte,epirb (nødpeilesender), og annet småtteri.

Truma gassavstengningsventil fjernstyrt fra kartbord

WIFI antenne med inntil 5nm rekkevidde (islandtimePC)

Byttet TV til 24tommers finlux LED med innebygd riksTVtuner

Denne bildekrusellen krever javaskript.

————————–
————————–

Kommende uke er planen å levere S/Y Enzo til megler som skal selge henne, båten som har fungert nærmest perfekt på vår lange reise og som bolig i Norge før det skal over på andre hender etterhvert.
Arvtageren ble hentet forrige uke i Sverige og har fått navnet ARIA.
Vi har gått ned 6fot i størrelse men tror det skal passe oss og våre seilingplaner bra framover.

Bilder av båtene.

DSC_1144

DSC_1140

DSC_1141

DSC_1142

DSC_1143

2 kommentarer om “Båt

    1. Vi skal mot syd ja, solceller står på planen men det er så mye på planen at vi må sette stopp et sted, tenkte kanskje solceller og vindmølle men vi har ikke bestemt oss enda

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: